کد مطلب:43103
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
تفسير فرازهاي دوازدهم و سيزدهم خطبه هشتاد و هفتم نهجالبلاغه كه در آن امام علي(ع) به توصيف نحوه نگرش عارف به زندگي ميپردازد چيست؟
«نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ ذَكَرَ فَاسْتَكْثَرَ» [در عوامل عبرت و جلوة حكمت هستي] (نگريست و به مقام بينائي رسيد. به ياد خدا افتاد و به ذكر فراوان پرداخت).
نگاه بر زندگي و هستي براي تحصيل بينائي نه عبور چشم از آنها با لمس كورانه
آن نور هدايت كه در دل سالك سبيل حقّ بر افروخته شده است، اختيار همة حواس را به دست گرفته، چنانكه گوش را از وارد شدن هر صدا و سخني جز نغمة الهي و سخن حق بازميدارد، ذائقه را از چشيدن طعم هرگونه حرامي ممنوع ميسازد، چشم را نيز از لمس كردن نمودهاي واقعيات هستي كه مانند دست ماليدن كوران بر سطح اجسام است، جلوگيري مينمايد. نگاه عارف ربّاني در حقيقت پيش از آنكه با نور فيزيكي براي ديدن نمودهاي هستي ارتباط برقرار كند، با نور هدايت دروني اشباع ميشود و به وسيلة همان نور نخست شكوه و جلال هستي وابسته به هستيآفرين را ميبيند، سپس با نور فيزيكي نمودهاي اجزاي هستي را. سالك سبيل حق بر زندگي مينگرد، نه مانند ساير زندگان كه رويدادهائي را لمس ميكنند و با هدفگيري لذّتجوئي و خودخواهي آنها را براي خود تنظيم مينمايند و در پايان كار هم ميگويند:
افسوس كه مرغ عمر را دانه نماند
اميد به هيچ خويش و بيگانه نماند
دردا و دريغا كه درين مدّت عمر
از هرچه بگفتيم جز افسانه نماند
من كيستم تبه شده ساماني
افسانهاي رسيده به پاياني
بلكه او با اِشراف به معناي حيات وابسته به هستي بزرگ كه با آهنگي ربّاني روانة هدف اعلاي خود ميباشد، به حيات مينگرد. از قناعت به شناخت محدودي از ظاهر زندگي كه «يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا» الرّوم/7 [آن سطحنگران، ظاهري از حيات اين دنيا را ميدانند.]
بيزار شده و به اعماق و اسرار حيات وارد ميشوند و با آن بينائي كه به دست آوردهاند لحظات آن را سپري مينمايند. اين بينائي است كه آنان را به ذكر دائمي خداوندي وادار ميكند، حتّي ميتوان گفت: لحظهاي در غفلت از خدا به سر نميبرند. آيا يك انسان آگاه از اهميت هستي خود، ميتواند در غفلت از خويشتن به سر ببرد؟ معناي غفلت از خويشتن از يك نظر مساوي كاهش و نقص شخصيت به همان اندازة غفلت ميباشد.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 14
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.